marți, 3 aprilie 2012

Paradoxul Tips and Tricks

TOȚI pot să îți dea un pont despre cum se face mai bine o chestie. Adică oricine este în stare să îți sugereze modalități diferite despre cum să îți realizezi mai eficient obiectivele. Mai precis, cu toţii vor avea la un anume moment vocaţia înţeleptului şi vor fi dispuşi şi doritori până la persuasiune în a-ţi livra multe sfaturi despre cum să abordezi mai bine o situaţie. Şi, de obicei, nici măcar nu le-ai solicitat asta.

Există o zonă în care toţi care au ceva experienţă, mai mare sau mai mică, mai relevantă sau nu, îți fac mărturisiri și, chiar bine intenționați fiind, se fac dispuși la a-ți împărtăși din scurtăturile și șmecheriile pe care ei le-au descoperit într-o viață de experiență în domeniu, cu eforturi deosebite, cu sacrificii dureroase, iar tu te poți bucura de ele doar pentru că ești în contact relațional cu ei.

Desigur, este vorba despre contextul de mentoring, unde poate "să funcționeze funcțional" acest transfer de knowledge specializat. De asemenea, este vorba despre o recunoaștere pe care o solicită inconștient și voluntar aproape cei care fac acest lucru către tine într-un context în care nu le este solicitat formal aceasta.

Cei mai mulți dintre internauți, care se declară a fi experți într-un domeniu sau altul, mai ales pentru a proba aceast aspect, vor face mai devreme sau mai târziu campania de marketing personal asociată cu o secțiune/rubrică/articol/postare, periodică sau nu, de tips and tricks. (Blogul de față se circumscrie ideii, sic!)

În momentul în care cineva ar avea nevoie de o găselniță într-un domeniu, să zicem de dragul contextului cel al finanțelor personale, va apela la un cunoscut, dacă acesta se află în domeniu și mai departe la un profesionist, dacă problema necesită o aprofundare urgentă, contra cost, de cele mai multe ori.

DAR, ideea de tips and tricks sugerează însăși ideea de a elimina aspectul pecuniar al serviciului, cum poți să... fără să treci prin procesul clasic de a rezolva o situație urgentă, care subscrie și plata pentru acest serviciu. Și atunci vei căuta pe tot internetul, în special pe forumuri, informații relevante despre cum să îți administrezi mai bine banii, despre cum să elimini cheltuieli inutile, despre un stil de viață mai sănătos financiar.

Așa că se întrevede un paradox: un profesionist (de obicei) face acest serviciu în mod gratis. Pe unități foarte reduse de expertiză, ceea ce dovedește calitatea, dar nu justifică folosirea în afara unui context mai larg. Un profesionist, care a investit energie, bani și timp pentru a ajunge în poziția sa, cu dreptul firesc de a fi recompensat pentru serviciul său. Ideea de branding personal poate să primeze și să justifice dorința de a presta free of charge acest serviciu.

Fără îndoială, când vei recunoaște situația în care un profesionist îți dă un pont, trebuie să te gândești la motivația din spatele acestui act: vrea să te ajute, fără îndoială, acolo unde tu nu poți rezolva singur o problemă, dar o întrebare caută răspuns: o face pentru a-ți demonstra că este apt să îți preia problema și să îți livreze un serviciu complex, integrat și complet al cărui rezultat îl cauți, dar care poate să coste? și nu neapărat bani, mai ales dacă îți este prieten sau cunoscut. (al doilea sic!)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu